Zdejmowanie standardowej opony i dętki.

1. Zdejmujemy koło z roweru i kładziemy na podłodze.
2. Jeżeli opona jest napompowana spuszczamy całe powietrze. W przypadku wentyla samochodowego (Schrader) wystarczy wetknąć w wypust wentyla szpikulec. W przypadku wentyli Presta wystarczy palcami odkręcić malutki zaworek i go nacisnąć.
3. Oponę próbujemy zdjąć palcami. Jeżeli się nie da, możemy użyć łyżek do opon. Podważamy oponę łyżką, aż drutówka wyskoczy na obręcz. Jeżeli łyżka ma na drugim końcu haczyk zaczepiamy ją o szprychę. Kilkanaście cm dalej robimy to samo z kolejną łyżką (fot. 1). Następnie przesuwamy ją wkoło obręczy aż cała opona wyjdzie na zewnątrz.
4. Kiedy po jednej stronie mamy już wyjętą oponę możemy zacząć wyciągać dętkę (fot. 2). Jeżeli chcemy zmienić oponę musimy ją całą zdjąć.
12

Zakładanie standardowej opony i dętki.

1. Przed założeniem nowej opony i dętki dokładnie sprawdzamy czy wewnątrz opony nie ma nic ostrego co mogłoby przebić dętkę.
2. Sprawdzamy również taśmę na obręczy (fot. 3). Jeżeli jest uszkodzona musimy ją wymienić na nową. Taśma nie może też zachodzić na ścianki obręczy.
3. Na obręcz zakładamy jeden brzeg opony. Należy tutaj zwrócić uwagę na kierunek opony. Niektóre modele mają strzałki mówiące o tym w którym kierunku musi być założona opona na przodzie i na tyle roweru (fot. 4).
4. Pompujemy lekko dętkę aby nabrała kolistego kształtu i nakładamy na obręcz zaczynając od miejsca gdzie zamocowany jest wentyl (fot. 5).
5. Zaczynając od przeciwnej strony wentyla powoli naciągamy drutówkę na obręcz. Po założeniu opony ustawiamy wentyl. Wpychamy go i wypychamy aby dętka ułożyła się swobodnie.
6. Następnie należy lekko napompować koło i na całym obwodzie powyginać opone na boki aby dętka wszędzie równomiernie się ułożyła (fot. 6). Teraz wystarczy napompować nasze koło. Wartość ciśnienia jakie należy zastosować znajdziesz na boku opony (podane w barach lub PSI).
3456