Zdejmowanie
standardowej opony i dętki.
1. Zdejmujemy
koło z roweru i kładziemy na podłodze.
2. Jeżeli
opona jest napompowana spuszczamy całe powietrze. W przypadku wentyla
samochodowego (Schrader) wystarczy wetknąć w wypust wentyla szpikulec.
W przypadku wentyli Presta wystarczy palcami odkręcić malutki zaworek i
go nacisnąć.
3. Oponę
próbujemy zdjąć palcami. Jeżeli się nie da, możemy użyć łyżek do opon.
Podważamy oponę łyżką, aż drutówka wyskoczy na obręcz. Jeżeli łyżka ma
na drugim końcu haczyk zaczepiamy ją o szprychę. Kilkanaście cm dalej
robimy to samo z kolejną łyżką
(fot. 1). Następnie
przesuwamy ją wkoło
obręczy aż cała opona wyjdzie na zewnątrz.
4. Kiedy
po jednej stronie mamy już wyjętą oponę możemy zacząć wyciągać dętkę
(fot.
2). Jeżeli chcemy zmienić oponę musimy ją całą zdjąć.

Zakładanie standardowej opony i dętki.
1. Przed
założeniem nowej opony i dętki dokładnie sprawdzamy czy wewnątrz opony nie ma
nic ostrego co mogłoby przebić dętkę.
2. Sprawdzamy
również taśmę na obręczy
(fot. 3). Jeżeli jest
uszkodzona musimy ją wymienić na nową. Taśma nie może też zachodzić na ścianki obręczy.
3. Na
obręcz zakładamy jeden brzeg opony. Należy tutaj zwrócić uwagę na
kierunek opony. Niektóre modele mają strzałki mówiące o tym w którym
kierunku musi być założona opona na przodzie i na tyle roweru
(fot.
4).
4. Pompujemy
lekko dętkę aby nabrała kolistego kształtu i nakładamy na obręcz
zaczynając od miejsca gdzie zamocowany jest wentyl
(fot. 5).
5. Zaczynając
od przeciwnej strony wentyla powoli naciągamy drutówkę na obręcz. Po
założeniu opony ustawiamy wentyl. Wpychamy go i wypychamy aby dętka
ułożyła się swobodnie.
6. Następnie należy lekko napompować koło i na całym obwodzie powyginać opone na
boki aby dętka wszędzie równomiernie się ułożyła
(fot. 6).
Teraz wystarczy napompować nasze koło. Wartość ciśnienia jakie należy
zastosować znajdziesz na boku opony (podane w barach lub PSI).



